tisdag 13 mars 2012

Kesoplättar


Jag har fått dille på kesoplättar, har ätit det varje dag till lunch i en vecka nu :) Så enkelt och så gott. Jag har grädde och lingonsylt till men det kan man ju variera hur man vill. Om du vill göra det lite matigare kan du ha i lite strimlad skinka eller något annat gott, servera med creme fraiche, röd kaviar och rödlök, bara att pröva sig fram. Men då får du räkna om kalorimängden.


Ingredienser - 2 port (jag äter allt själv i en portion men blir sjukt mätt så jag kanske ska dela upp det...:))

  • 250 g keso
  • 2 ägg
  • 1 msk fiberhusk
  • 1 krm vaniljpulver, kan uteslutas om du inte vill ha den lite sötare.
Gör så här
  1. Sätt ugnen på 200 C
  2. Blanda ihop allt i en bunke.
  3. Mixa ihop allt till en någorlunda slät smet.
  4. Klicka ut på bakplåtspapperklädd plåt. Jag gör 5-6 plättar.
  5. Grädda i mitten av ugnen i 10 min. De sväller lite i ugnen men faller ihop när man tar ut dem.
  6. Ta ut och låt svalna en liten stund innan du tar loss dem, de ska vara ljusa.
Energi per portion utan tillbehör: ca 200 kcal om du gör som jag och äter allt så blir det såklart ca 400 kcal :)

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Och så kan man blanda i saffran :) mums!

Frk M sa...

Eller kanske kardemumma?