tisdag 21 september 2010

Rotpytt med kantareller och halloumi


Ingredienser - 2 port

  • 150 g kålrot
  • 100 g morot
  • 100 g fänkål i bitar
  • 100 g palsternacka
  • 50 g rotselleri
  • 1 msk smör
  • 1 dl stark grönsaksbuljong
  • salt, peppar, timjan
  • 100 g färska kantareller eller 1 burk konserverade
  • 150 g halloumi i tärningar, max 22 %
Så här gör du
  1. Skär alla rotsaker i jämnstora tärningar.
  2. Stek i det mesta av smöret på hög värme tills de fått lite färg.
  3. Häll på buljongen, sänk värmen och låt sjuda tills rötterna är mjuka.
  4. Krydda.
  5. Fräs kantarellerna i resten av smöret, halstra halloumin och vänd ner mot slutet.
Tips: Stek rötterna kvällen innan, så är rätten snabblagad.

Energi per portion: 385 kcal
Källa & bild: MåBra

4 kommentarer:

Mia sa...

Mums! Lät supergott! :)

AD sa...

Ja, visst gör det! Tror att det är gott också :)

Mia sa...

Jag brukar följa din blogg och tycker det mesta du lagar låter både gott och spännande! :) Tyvärr är jag så seg med att testa olika maträtter och har fastnat i nåt stuk där det blir mest grillat kött och sås. Har du några bra recept på quorn förresten? Kom på att jag har en del i frysen som kanske är lite gammalt...

AD sa...

Vad kul att du läser!
Det är ett vanligt problem att man fastnar i samma rätter, det glr jag också... Men det finns många rätter som är lika enkla och goda som de man brukar laga varje dag :) Gäller bara att hitta dem :) Jag lägger upp två recept med quorn imorgon, hoppas att du gillar något av dem...
Om det är för gammalt så får du köpa nytt! :) Sen kan du provlaga, skulle vara kul att veta vad du tycker om recepten :)

Ha en bra dag!