måndag 12 november 2012

Indisk fiskcurry




Ingredienser - 4 portioner
  • 750 g filé av braxen eller öring
  • 0,5 dl riven kokos
  • 4 tsk kumminfrön
  • 2 tsk fänkålsfrön
  • 4 tsk gurkmeja
  • 4 tsk malen koriander
  • 1 tsk malen ingefära
  • 2 gula lökar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 2 tsk jordnötsolja
  • 0,5 dl mangochutney
  • 2,5 dl vatten

Tillagning
1. Hetta upp woken på medelvärme. Lägg i kokosen och rosta den under omrörning tills den är gyllengul, ca 1 min. Lägg kokosen åt sidan.

2. Rosta  kumminfrön och fänkålsfrön i woken under omrörning i ca 1 min. Tillsätt gurkmeja, koriander och ingefära och rosta under omrörning i ytterligare 1 min. Blanda med kokosen.

3. Skala och hacka löken fint. Skala och pressa vitlöken. Värm 1 tsk av jordnötsoljan i woken och lägg i lök och vitlök. Fräs upp löken tills den är mjuk, ca 5 min. Tillsätt lökblandningen till kryddorna och kokosen.

4. Skär fiskfiléerna i 5 cm breda strimlor. Värm upp resten av oljan i woken. Sätt ner till låg värme och lägg i fisken. Bryn fisken i 3 min. Tillsätt kryddblandningen, chutneyn och vatten. Täck över med lock och låt sjuda i 10 min. Servera genast.


Näringsvärde per portion
Kcal 275  
Kolhydrater 9g  
Protein 32g  
Fett 13g  
Fibrer 2g

Källa & bild: Imponline

1 kommentar:

Linnéa sa...

Fiskcurry låter riktigt gott!
Och sen så tycker jag om kokos i matlagning jäkligt mycket.