söndag 23 maj 2010

Gott grönkålsfräs till frasiga rårakor



Ingredienser - 4 portioner
  • 8 potatisar
  • salt
  • 600 g grönkål
  • 150 g champinjoner
  • 150 g cocktailtomater
  • 1 vitlöksklyfta
  • 3 msk olivolja
  • soja
  • svartpeppar

Tillagning

  1. Skala och riv potatisarna utan att skölja dem. Blanda den rivna potatisen med 0,5 tsk salt och låt dra 10 min. Skölj grönkålen noggrant. Skär bort grova stjälkar och dela bladen i bitar. Skiva svampen fint.
  2. Skölj och halvera cocktailtomaterna. Skala och hacka vitlöksklyftan fint. Hetta upp 1 msk olivolja i en teflonstekpanna, lägg i vitlöken och fräs hastigt.
  3. Lägg ner grönkålen i pannan och fräs under omrörning. Tillsätt svampen och fräs 1–2 min. Häll på 0,5 dl vatten och några droppar soja. Krydda med peppar och låt puttra 5 min under lock.
  4. Börja med rårakorna genom att hetta upp 0,5 msk olja i en stekpanna. Bred ut 1⁄4 av den rivna potatisen i stekpannan och stek 2 min på varje sida. Lägg ner tomaterna i grönkålspannan och låt puttra 2–3 min.
  5. Ta grönkålen från plattan och håll den varm. Stek resten av rårakorna, lägg upp på tallrikar och portionera upp grönkålsfräset ovanpå. Servera genast.

Näringsvärde per portion 290 kcal Fett 11g Protein 9g Kolhydrater 38g Fibrer 10g

Källa & bild: Impoline

Inga kommentarer: