söndag 2 december 2012

Träning på löpband - så får du ut mest





Lägg ner enformiga träningspass och få fullt utbyte av löpbandets möjligheter.
Din kropp behöver variation och utmaning för att bli starkare, sundare och snabbare. Att träna på löpband ger dig perfekta möjligheter att leka med tempo och lutning. Utnyttja det och ge din löpträning en superboost.

Dessa möjligheter finns

  • Öka lutningen på löpbandet för att utmana och stärka all den muskulatur som är involverad i rörelserna.
  • Öka tempot och få upp pulsen. Det är det enda sättet att förbättre kondition och uthållighet.
  • Zooma in din kropp och fokusera på att löpa jämnt och avslappnat i det tempo som du vill springa ditt nästa motionslopp i.

Den enkla

  • Värm upp i lugnt tempo i 10 min.
  • Spring 9 intervaller à 2–3 min. 
  • Du tuffar till varannan intervall genom att öka hastigheten, och varannan intervall är lugn jogg då du springer utan lutning och i lugnt tempo. 
  • Öka antingen hastighet eller lutning för var och en av de fem tuffa intervallerna, så att de blir gradvis svårare.
  • Avsluta med 5 min lugn jogg.

Den progressiva

  • 30 min progressiv löpning. 
  • Du börjar lugnt och ökar var 5:e min tempot på löpbandet med 0,5–1 km/h, så att hastigheten är som högst mellan 20 och 25 min, där det är tufft men inte helt utmattande. 
  • De sista 5 min ska vara nerjogg.
Källa & bild: IForm




Inga kommentarer: