måndag 23 januari 2012

Tuggiga fröfrallor




Ingredienser - 20 port

  • 1½ dl rågkross
  • ½ dl linfrön
  • 3 dl vatten
  • 50 g jäst
  • 2½ dl vatten, 37°
  • 1 dl kesella lätt
  • 1 tsk salt
  • 1 msk rapsolja
  • 2 msk honung
  • ½ dl solroskärnor
  • 180 g, ca 3 dl, rågsikt
  • 120 g, ca 2 dl, grahamsmjöl
  • 300 g, ca 5 dl, vetemjöl special +1 dl till utbakning

Topping: 
2 msk sesamfrön, vallmofrön, solroskärnor, havregryn, pumpakärnor, polenta, linfrön eller vad du hittar i skåpen

Så här gör du

  1. Blanda rågkross, linfrön och 3 dl vatten i en kastrull. 
  2. Koka upp och låt sjuda ca 10 min. 
  3. Ställ åt sidan att svalna eller låt stå över natten. 
  4. Smula jästen i en bunke, häll över vattnet och rör om så att jästen löser sig. 
  5. Tillsätt gröten och övriga ingredienser – vetemjölet lite i taget medan degen arbetas blank och smidig. 
  6. Täck med bakduk och låt jäsa ca 30 min. 
  7. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. 
  8. Dela i två delar och rulla ut varje degbit till en längd och skär i ca 10 jämnstora bitar.
  9. Trilla till runda bullar som placeras på bakpappersklädd plåt. 
  10. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. 
  11. Värm under tiden ugnen till 225°. 
  12. Pensla bullarna med lite vatten och strö över olika fröer/gryner. 
  13. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler.
Energi per portion: 170 kcal

Källa & bild: MåBra

Inga kommentarer: