söndag 8 februari 2015

The big five i köket

Bild lånad av culina.se

Jag har funderat lite på vad det är man egentligen behöver för redskap när man lagar mat…det finns ju en hel del saker (i alla fall hemma hos mig). I skåp och lådor.
Det jag kommit fram till är att de fem absolut viktigaste redskapen i köket när jag lagar mat är en stavmixer, två stekspadar (en till pannkakor och en till att röra runt och ta med) och framförallt en bra stekpanna och kastrull.

Jag har prövat en massa olika stekpannor men inte hittat något som jag gillat till hundra procent. I present fick jag  för ett tag sedan en stekpanna (låter kanske larvigt, det är ju bara en stekpanna!) som är fantastisk! Den kräver omvårdnad men det är det värtJ Jag fick en de Buyer (finns att köpa hos culina.se) och den blir bara bättre ju mer man använder den, oftast brukar det vara tvärtom. Eftersom stekpannan är så bra så funderar jag starkt på att köpa en kastrull i samma märke.

Stavmixer använder jag till massor, göra soppa, mos och röror av olika slag. Nu har min börjat bli lite opålitlig så det är nog dags att köpa eller önska sig en ny. Tips på bra stavmixer? Helst vill jag ha en med tillhörande ”burk” där man kan mixa nötter och liknande.


När det kommer till stekspade så använder jag en i trä (slevformad), den fungerar både till att röra och ta med. Det som fortfarande är ett ”problem” är att jag fortfarande inte hittat någon bra stekspade till pannkakor (blir mycket pannkakor med småbarn hemmaJ), någon som har något tips?


Inga kommentarer: