onsdag 24 februari 2010

Så mycket bränner du på 30 minuter...på ett ungefär


Glöm inte att det är rätt så individuellt på hur mycket du förbränner, det beror på många olika saker, ex. din vikt och hur pass hårt du tränar. Men det är kul att veta på ett ungefär hur mycket som går åt vid olika aktiviteter.

Aktivitet – Antal kalorier
  • Aerobics: 168
  • Badminton: 151
  • Bergsvandring (packning 9-19 kg): 254
  • Bodybalance: 118
  • Body combat: 234
  • Body pump: 250
  • Boxpass: 234
  • Crosstrainer (medel): 218
  • Cykling: 234
  • Dans (träning): 135
  • Fotboll: 234
  • Golf: 118
  • Gå lätt: 95
  • Gå tufft: 135
  • Hopprep (medel): 236
  • Jogging lätt: 201
  • Jogging medel: 300
  • Gympa: 234
  • Kampsport: 300
  • Kajak, paddla: 135
  • Längdskidor (medel 6-8 km/h): 254
  • Pilates: 118
  • Roddmaskin: 250
  • Simma: 283
  • Skateboard: 147
  • Skridskor (medel): 218
  • Slalom (medel): 218
  • Stavgång: 177
  • Styrketräning: 168
  • Squash (medel): 396
  • Tennis: 168
  • Vattengympa: 118
  • Yoga: 118

Källa: Aftonbladet

Bild: svt

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag är tveksam till siffran för Body Pump. Om det är typ Les Milles Body Pump som menas så kan jag aldrig tänka mig att det skulle förbränna lika mycket som att vandra med rejäl packning eller åka längdskidor då det inte är på långa vägar lika konditionskrävande. Det borde snarare motsvara styrketräning (som jag tycker ligger för högt i den här listan) eller aerobics.

Optimist!! sa...

Som sagt så är diffrorna väldigt individuella. När jag tränar Body Pump, skivstångträning, brukar jag förbränna ca 250 kcal på 45 min. Men det är riktlinjer inga definitiva siffror.

Karin sa...

Och hur vet du hur mycket du brukar förbränna? Jag vänder mig inte mot den exakta siffran utan mot hur mycket de olika träningsformerna förbränner i förhållande till varandra.

Anonym sa...

Jag använder pulsklocka där jag kan se kaloriförbrukning och då brukar det ligga kring den sifftan jag sa.