tisdag 5 januari 2010

Smulig jordgubbsdessert


Ingredienser - 4 portioner

  • 300 g frysta, tinade jordgubbar
  • 1 dl äppelmos
  • 1 msk hackad, kanderad ingefära
  • 1 krm riven muskot

Smuldeg:

  • 0,5 dl havregryn
  • 0,5 dl vetemjöl
  • 2 msk farinsocker
  • 1,5 msk smör eller margarin + matfett till formen

Tillagning


  1. Sätt ugnen på 175°C. Smörj en pajform (20 cm i diameter) med matfett.
  2. Skiva eller dela jordgubbarna och blanda dem i en skål med äppelmos, ingefära och muskot. Blanda väl och låt dra i 5 min.
  3. Blanda ihop smuldegen medan jordgubbarna drar. Blanda havregryn, mjöl, farinsocker och matfett i matberedaren och arbeta tills det blir smuligt.
  4. Häll jordgubbsblandningen i pajformen. Strö över smuldegen. Baka pajen tills den är genomvarm och gyllene, ca 30 min. Låt svalna i ca 5 min och servera den ljummen.

Variation

  • Använd gärna andra bär än jordgubbar. Det går lika bra med antingen hallon, björnbär eller blåbär. Servera pajen med frusen vaniljyoghurt eller glass.
  • Istället för havregryn kan du använda granola som består av rostade havregryn och vetekorn. Smuldegen blir då lite knaprigare.


Näringsvärde per portion 187 kcal Kolhydrater 33g Protein 1g Fett 5g Fibrer 2g

Källa & bild: impoline

1 kommentar:

Daniella - BakeCake sa...

Hej!
God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
Ha det bäst!
Kram Daniella.