fredag 25 februari 2011

Snabb pannpizza



Ingredienser - 4 portioner

  • 100 g champinjoner
  • 150 g mozzarellaost
  • 2 tomater
  • 8 urkärnade svarta oliver
  • 250 g pizzadeg (se kockens knep)
  • 1 tsk olivolja
  • 2 msk tomatpuré
  • 50 g skivad salami
  • rivna, färska basilikablad till garnering

Tillagning
  1. Sätt ugnen på grill. Torka svampen med hushållspapper och skiva den tunt. Låt mozzarellan rinna av och skär den i skivor. Skiva tomaterna och dela oliverna på hälften. Kavla ut degen till en teflonpannas storlek. Värm pannan på svag värme 2–3 min. Tillsätt oljan.
  2. Bred ut tomatpurén jämnt över pizzabottnen. Fördela övriga ingredienser jämnt över pizzan.
  3. Låt pizzan försiktigt glida ner i stekpannan och stek den 2 min. Flytta därefter över pizzan till ugnen och grilla den 3–4 min eller tills den är gyllenbrun. Dekorera med basilikablad vid serveringen.
Kockens knep
Pizzadeg finns att köpa som färdig mix som bara ska blandas med vatten.
Vill du göra din egen deg är det lätt. Gör så här:
  1. Blanda 1 dl ljummet vatten med 25 g jäst och 1/2 tsk salt i en skål.
  2. Tillsätt 3 dl vetemjöl och knåda ihop det hela till en deg.
  3. Låt jäsa 30 min under en handduk.
  4. Kavla ut degen till önskad storlek och låt den jäsa ytterligare 30 min.
Serveringstips
En mixad sallad med italiensk dressing och färska örtkryddor passar bra till denna klassiska pizza

Näringsvärde/portion: 328 kcal Kolhydrater 31g Protein 14g Fett 17g Fibrer 1g


Källa & bild: Impoline

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej=)
Vill rekommendera 2 böcker som fått mig att tänka på ett nytt och enkelt sätt om mat och hälsa. Matrevolutionen av Andreas Eenefeldt.
Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi av Lisbeth Stahre.

Har gått ner i vikt och min kropp mår väldigt bra och ser bra ut igen och är pigg och glad.

Så nu har ett bra hållning till mat igen och hittat mitt sätt att motionera att mår väldigt bra.

Så läs dom om ni vill=)

Massa Kramar från Maria