söndag 13 februari 2011

Focaccia med vitlök och örter


Ingredienser - 8 bitar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 0,5 dl olivolja
  • 2 kvistar av vardera
  • rosmarin, timjan och oregano
  • 1 knippe basilika
  • 9–10 dl vetemjöl
  • + mjöl till bakbordet
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 25 g jäst
  • majsmjöl eller vetemjöl till plåten
Tillagning
  1. Skala vitlöksklyftorna och hacka dem fint. Hetta upp oljan i en kastrull och fräs vitlöken tills den mjuknar. Ta kastrullen från värmen och låt vitlöken svalna. Hacka örtbladen grovt och strimla basilikabladen. Lägg örterna åt sidan.
  2. Sikta ner mjölet i en skål och blanda det med salt och peppar. Häll på vitlöken med oljan. Lös upp jästen i 3 dl ljummet vatten och rör ner blandningen i mjölet. Arbeta samman med elvispens degkrokar till en klibbig deg. Täck över och låt jäsa 30 min på varm plats.
  3. Knåda degen 5 min på mjölat bakbord tills den är smidig, slät och inte längre klibbig. Knåda sedan in örterna lite i taget. Täck över och låt jäsa 40 min.
  4. Strö ut majsmjöl eller vetemjöl på 2 plåtar. Halvera degen och knåda bitarna. Forma degbitarna till platta bröd, 30–35 cm i diameter. Lägg bröden på plåtarna och strö över ett tunt lager mjöl. Gör ett rutmönster på bröden med en vass kniv. Täck över och låt jäsa 20 min. Sätt ugnen på 225°C.
  5. Sätt in bröden i ugnen och baka 30 min, tills de har fått fin färg. Ta ut bröden och låt svalna på galler. Dela varje bröd i fjärdedelar.
Näringsvärde/bit: 259 kcal Fett 7g Protein 6g Kolhydrater 44g Fibrer 2g

Källa & bild: Impoline

Inga kommentarer: