onsdag 9 februari 2011

Mat som mättar


Läste i IForm om ett intressant test de gjort med två olika sorters kostplaner. Testpersonen fick efter dagen utvärdera hur hon mått och skillnade blev rätt så stor verkade det som. Ni kan ju alltid testa själva och se hur ni mår efter de olika dagarna med olika kostupplägg.

Såhär såg de olika kostplanerna ut med kommentarer från testpersonen och humanbiologen:

Mat som INTE mättar

Kl. 8.00: 1 portion fruktyoghurt


Kl. 10.30: 1 stor croissant

Kl. 12.30: 1 bagel med fet korv, ost, röd paprika och linssallad

Kl. 14.00: 1 klase vindruvor och jordnötter

Kl. 18.00: 1 bit lax med vit pasta och en majskolv

Kl. 21.00: 1 portion fruktyoghurt

Total kaloriförbrukning

2 057 kcal (protein 15,9 %, kolhydrater 57 %, fett 27,1 %.)

Testpersonens kommentar
- Jag är surare och mer irriterad än jag brukar vara. Och min hunger känns annorlunda. Efter en bagel är jag fortfarande hungrig och jag måste äta en sen kvällsmacka. Det har aldrig hänt tidigare.

Anders Nedergaard, MSc i humanbiologi kommentar
- Blodsockret varierar mer jämfört med den mättande dagens mat, och kosten är mycket energität, vilket syns på kaloriinnehållet. Tine får också färre vitaminer och mineraler med den icke mättande kosten.

Mat som mättar
 Kl. 8.00: 1 portion havregrynsgröt


Kl. 10.00: ½ honungsmelon

Kl. 11.30: 1 grov franska med skinkpålägg, mager ost och tomat

Kl. 13.40: 2/3 kartong jordgubbar och 1 apelsin

Kl. 17.00: 1 makrillsmörgås samt rödkålssallad

Kl. 19.30: Vit fisk med potatis, aubergine och squash

Total kaloriförbrukning

1 149 kcal (protein 23 %, kolhydrater 61,4 %, fett 15,5 %.)

Testpersonens kommentar
- Mitt humör är stabilt och jag mår bra även om jag har en lång och stressande arbetsdag. Frukostgröten mättar länge och jag känner en naturlig hunger under resten av dagen jag lätt kan stilla.

Anders Nedergaard, MSc i humanbiologi kommentar
- Den mättande kosten leder till ett lägre och stabilare blodsocker och inte minst 45 % färre kalorier. Maten består av mer protein och mindre fett, vilket ökar hälsovärdet. Tine kunde med fördel äta mindre bröd och fler grönsaker.

Källa & bild: IForm

Inga kommentarer: