måndag 22 februari 2010

Tomat- och vitlökspaj



Ingredienser - 4–6 portioner

Pajdeg:
  • 3 dl grahamsmjöl
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 krm salt
  • 200 g kesella mager

Fyllning:

  • 3 hela vitlökar
  • 12 körsbärstomater
  • 1 knippa färsk timjan
  • 75 g mellanlagrad, mager ost 17%
  • 3 ägg
  • 2 dl mellanmjölk
  • 0,5 tsk salt
  • 1 krm kajennpeppar

Tillagning

  1. Börja med pajdegen: Blanda mjöl, tomatpuré och salt, gärna i matberedare. Tillsätt kesellan och arbeta snabbt ihop allt till en deg. Tryck eller kavla ut degen i en pajform, ca 26 cm i diameter.
  2. Förgrädda pajskalet i 225°C ca 10 min. Ta pajskalet ur ugnen och sänk värmen till 200°C.
  3. Gör fyllningen: Lägg de oskalade vitlöksklyftorna i en kastrull. Täck dem precis med vatten. Låt klyftorna koka ca 3 min. Häll bort vattnet och fyll på med lika mycket nytt vatten. Koka klyftorna ytter-ligare ca 3 min. Häll bort vattnet och skala vitlöksklyftorna.
  4. Skölj och halvera körsbärs-tomaterna. Finfördela timjan och ost i matberedare. Tillsätt ägg, mjölk, salt och kajennpeppar.
  5. Fördela vitlöksklyftorna och tomathalvorna i pajskalet. Häll över äggstanningen. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min, eller tills den fått fin färg.

Näringsvärde per portion 264 kcal Kolhydrater 36g Protein 14g Fett 7g Fibrer 3g

Källa & bild: IMPonline

Inga kommentarer: