måndag 28 maj 2012

Minipajer med ost


Ingredienser 
6–8 stycken

Pajdeg:
3 1⁄3 dl vetemjöl
75 g kallt smör eller margarin
1 äggula
1 krm salt
2 msk kallt vatten

Fyllning:
4–6 salladslökar
1 msk smör eller margarin
2 ägg
1,5 dl crème fraiche
0,5 tsk salt
0,5 krm vitpeppar
1 nypa riven muskot
2,5 dl riven emmenthalerost, 28% 
1. Arbeta samman mjöl och tärnat matfett till en smulig massa i en matberedare. Tillsätt äggula, salt och vatten. Kör tills degen har samlat sig i en kula. Täck över degen med plastfolie, ställ i kylen 30 min. 

2. Skär salladslöken i fina ringar. Smält matfettet och fräs löken glansig ca 5 min. Låt svalna. 

3. Blanda ägg och crème fraiche. Krydda med salt, peppar och muskot. Rör ner osten och löken.  

4. Värm ugnen till 175°C. Dela degen i 6 eller 8 bitar. Kavla ut dem mellan plastfolie, så att de blir något större pajformarnas omkrets. Klä små pajformar med degen. Nagga bottnarna och förgrädda 5–10 min. Höj värmen till 200°C. 

5. Fördela fyllningen i formarna och grädda 15 min i het ugn. Servera genast. 


Tips
Gör en stor ostpaj istället för flera små. Ta i så fall en stor pajform som är 26 cm i diameter och klä den med utkavlad pajdeg. Förgrädda pajdegen 10 min i 175°C. Häll i fyllningen och grädda den i ytterligare ca 45 min, eller tills ytan är vackert gyllenbrun. Eller gör mindre muffinsstora pajer som cocktailtilltugg eller entrérätt. Istället för emmenthalerost kan du använda andra smakstarka ostar t ex ädelost eller parmesanost.

Näringsvärde per portion
Kcal 292
Kolhydrater 18g 
Protein 8g 
Fett 21g 
Fibrer 1g

Källa & bild: Imponline

Inga kommentarer: