tisdag 9 mars 2010

Normal portion...

Fick en fråga som jag själv brottats med men tror att jag nu äntligen hittat rätt.

Fråga: Hur mycket en portion mat är på ett ungefär?

Svar: Det är svårt det där med portionsstorlekar. Jag tycker att man först och främst ska se till att ha "normala" tallrikar hemma. Många har alldeles för stora tallrikar och då blir det lätt att man tar för mycket. När jag äter börjar jag alltid med att ta sallad så att jag vet att grönsakerna får plats :) Sen fyller jag på med kött/fisk/fågel och kolhydrater fördelat på resten. Min fördelning just nu ser ut så att jag tar halva tallriken sallad och sedan 50/50 av resten, är inne i en period där jag försöker gå ner lite, men annars så gäller 1/3 av varje. Att följa tallriksmodellen är bra, följer man den så får man lagom av allt.
Jag ser ibland människor som äter enligt tallriksmodellen men öser på höjden med massor av mat så att det nästan rinner över kanterna, då har man inte riktigt förstått poängen med modellen :) Men vad är då lagom? Jag kan ge några exempel på vad jag tycker är lagom, förutom att fylla på 1/3 med grönsaker så brukar jag ta:
  • 6 köttbullar, 2 äggstora potatisar och ca 2 msk brunsås.
  • 75g tonfisk, 50g (okokt) pasta och k100g eso/kesellasås.
  • 1 laxfile á 125g, 2 äggstora potatisar och 100g keso/kesellasås.
  • 1 kycklingfilé á 125g, 2 äggstora potatisar/50g (okokt) pasta/ris och 100g keso/kesella.

Att äta lagom stora portioner har jag märkt ger mer ork. Förr var även jag en bygga-på-höjden-människa och var helt slut efter varje måltid. Magen var alldeles för fylld för att jag skulle orka göra något efter maten, då var det soffläge ett bra tag efter. Men nu när jag äter lagom stora portioner och inte blir sådär sprängmätt så har jag faktiskt fått mer ork och känner mig mer energiladdad och orkar träna mer och hårdare. Men om jag tränar så ser jag självklart till att få i mig mellanmål innan, annars faller jag ihop :)

Hoppas du fått svar på din fråga.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

2 kommentarer:

hanna sa...

fick hem handduken idag som man vann här för ett tag sen, super söt i regnbågens färger :)

Anonym sa...

Så bra! Kul att du blev nöjd :)