torsdag 15 april 2010

Mellanmål under 100 kcal


Jag skev tidigare ett inlägg om snacks under 100 kcal, här hittar ni det. Ni kan säker thitta ett och annat som kan ätas till mellanmål.

Här kommer på begäran en del förslag på mellanmål när man kanske inte ska träna och inte behöver så mycket mellanmål.
  • 1 hård smörgås, ex husman, med 1 kalkonskiva och 1 paprikaring - ca 90 kcal
  • 1/2 avokado (60g) - 95 kcal
  • 2 ostrullar (17%) med rökt skinka (3%) - 95 kcal
  • 2 kokta äggvitor (30g/vita) med löjrom (30g) -65 kcal

Frukt av olika slag, några exempel - kcal /100g:

  • Äpple - 56 kcal
  • Vindruvor - 75 kcal
  • Päron - 54 kcal
  • Nätmelon - 37 kcal
  • Jordgubbar - 41 kcal, frysta - 33 kcal
  • Hallon - 34 kcal, frysta - 38 kcal
  • Apelsin - 52 kcal

Själv brukar jag ofta äta det här till mellanmål:

  • Äppelbitar med kanel och det ger ca 70 kcal
  • Kesella (0,1% 125g) med fun light och det ger ca 70 kcal
  • Riskaka 1-2 st, de ger 45kcal/st.
  • Läkerolask (23g) ca 25 kcal/ask, jag kan lätt äta 2 stycken :) Har man känslig mage så rekomenderar jag det inte! Inte så mycket bra innehåll i det heller, men gott :)

Man kan experimentera sig fram med en massa olika mellanmål, väg allt och räkna ut. Den här sidan brukar jag använda.

Lycka till!

Källa: Frukttabellen Kalorier

1 kommentar:

Pau sa...

Tack för alla tips! Vad roligt! :) Kul att du faktiskt uppmärksammar kommentarerna! Jätteroligt :)

Skulle du få någon snille på något annat mellanmål klicka gärna ned det. Här sitter en väntande och trogen läsare :)

Ha det bra så länge och uppdatera gärna!