lördag 5 november 2011

4 tips för effektivare styrketräning



TRÄNA MED RÄTT TEKNIK – det förebygger skador och ger i längden bättre resultat. Anlita gärna en personlig tränare i en timme eller två, så han kan kontrollera hur du utför styrkeövningarna.
LÄGG PÅ MERA VIKTER med jämna mellanrum. Det ska aldrig kännas lätt att genomföra träningsprogrammet.
VARIERA ANTALET UPPREPNINGAR varje månad. Byt från 12–15 upprepningar till 9–12 och senare till 6–9. Belastningen kan självklart också ändras uppåt eller nedåt. Vill du öka träningseffekten kan du göra en omgång till av varje övning.
ÄT EN PROTEINRIK MÅLTID inom den första halvtimmen efter träningen. Se till att få i dig cirka 0,25 gram per kilo kroppsvikt. Väger du 80 kilo, ska du alltså äta eller dricka något som innehåller 20 gram protein. Ät t.ex. ett grovt bröd utan smör med ett fettsnålt köttpålägg, eller ta en proteinbar.

Källa & bild: Aktiv träning

5 kommentarer:

Vicki sa...

Fin blogg:) Kika in på min blogg och lämna gärna en kommentar. Se vardagslivet för en matälskande trettonåring!

Vicki sa...

Fin blogg:) Kika in på min blogg och lämna gärna en kommentar. Se vardagslivet för en matälskande trettonåring!

Anonym sa...

fungerar det bra att käka ett ägg också?

Anonym sa...

Ägg är bra men bara ett räcker nog inte, är för liten mängd, jag brukar äta 4-6 st om jag inte har någon protein drink

Anonym sa...

Ägg är bra men bara ett räcker nog inte, är för liten mängd, jag brukar äta 4-6 st om jag inte har någon protein drink