tisdag 19 oktober 2010

En lite avstickare


Efter ett önskemål om LCHF recept från en läsare så kan jag inte annat än att lägga upp några :) Jag har nämligen själv börjat äta enligt LCHF i hopp om att bli av med några kilon. Gillar kosten då jag aldrig går hungrig, helt perfekt för mig Än så länge har jag bara kört 1 vecka så inte så mycket resultat än. Alla recept ligger inte under 400 kcal och jag kommer inte heller att skriva energi/portion då jag inte räknar kalorier.

Det här brukar jag äta (inget light bara fullfeta produkter):  

Frukost:
  • Turkisk yoghurt med keso och vispgrädde.
  • Äggröra med bacon.
  • "Bröd" med smör och ost. 1 kopp kaffe med mjölk.
Mellanmål:
  • 1/2 avokado med örtsalt.
  • 3-4 ostrullar
Lunch/middag:
  • Omelett med det jag hittar hemma i, ex, köttkorv, svamp eller bacon.
  • Grytor av olika slag, ex kyckling eller fläskfilé med creme fraiche och grädde. Grönsaker till, ex gröna bönor, tomat, morot och vitkål. Ibland har jag bearnaise eller tzatziki till.
  • Köttfärssås med svamp, lök, paprika, krossade tomater och creme fraiche.

Här är ett gott recept:

Fläskfilégryta med champinjoner

Ingredienser - 4 portioner

  • 500 g fläskfile eller kyckling
  • 3 msk soja
  • 1 burk champinjoner
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 dl turkisk yoghurt
  • 1 gul lök
  • 2 msk Dijonsenap
Gör så här
  1. Skiva fläskfilén och i bitar och lägg i stekpannan. Stek tills de är genomstekta.
  2. Hacka sedan löken och lägg i tillsammans med champinjonera.
  3. Blanda i grädde och soja. Låt det småkloka i ca 10 minuter till såsen tjocknar.
  4. Tillsätt turkisk yoghurt för att få såsen tjockare.
  5. Krydda med salt och peppar efter behag.
  6. Servera gärna med en god avocadosallad och en klick dijonsenap.


Receptkälla: LCHF MAT

3 kommentarer:

Mia sa...

Tack!! Det där grytreceptet blir fredagsmiddagen här =)) Jag älskar turkisk yoghurt och det du äter låter gott allting. Nu behöver jag visserligen inte gå ner i vikt, men LCHF kanske går att äta ändå? Vad är ditt favorittillbehör när du inte äter pasta/ris/potatis?

AD sa...

Ja, det är klart man kan och då kan man till och med lägga till lite kolhydrater :)
Jag äter en del blomkål/broccolimos annars så behöver jag inte något substitut det går bra ändå, än så länge...peppar, peppar :)

Mia sa...

Wokade grönsaker och ugnsrostade rotfrukter är alltid gott som tillbehör om inte annat :)) Äter jag så gott som dagligen då varken pasta eller potatis tilltalar mina smaklökar, ris - bara i sushi!