torsdag 13 augusti 2009

Brytbröd med parmesan

Ingredienser - 15 bitar

  • 1,5 dl vatten, kokhett
  • 1,5 dl kall mjölk
  • 50 g jäst
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk smulad oregano
  • 1 dl riven parmesanost
  • 7–7,5 dl vetemjöl special

Dessutom:

  • 1 tsk olja till formen
  • 1 tsk flytande margarin eller smält matfett till pensling
  • 1 tsk hett vatten
  • 0,5–1 tsk oregano till garneringen

Gör såhär

  1. Koka upp vattnet och tillsätt den kalla mjölken och matfettet. Låt det bli fingervarmt.
  2. Smula ner jästen i en degbunke och lös den i degspadet.
  3. Tillsätt salt, smulad oregano och parmesanost och rör om.
  4. Häll ner vetemjölet och blanda väl. Arbeta degen minst 5 min i maskin eller 10 min för hand. Lägg på en bakduk och jäs 30 min.
  5. Smörj en rund sockerkaksform, (24 cm i diameter) lätt med olja. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och arbeta samman den försiktigt. Dela den i 15 bitar och rulla till små bullar. Lägg bullarna i formen. Lägg på en bakduk och låt jäsa 30 min.
  6. Värm ugnen till 200°C. Pensla bullarna med flytande eller smält matfett blandat med 1 tsk varmt vatten. Strö över lite smulad oregano.
  7. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30–35 min eller tills bullarna släpper kanten och känns ihåliga när man knackar på dem. Stjälp upp brödet och låt det svalna något under bakduk.

Tips

  • Tryck inte ner bullarna för hårt i formen utan lägg dem löst bredvid varandra.

Näringsvärde per bit 175 kcal Kolhydrater 24g Protein 5g Fett 6g Fibrer 1g

Källa & bild: Hembakat

Inga kommentarer: